top of page
  • Foto van schrijverJens Van den Troost

Uitstap naar Tour&Taxis: studenten in het spoor van de pro's

Bijgewerkt op: 9 jan. 2022





Dinsdag 26 oktober 2021, spannende dag voor de afstudeerrichtingen ‘Public Relations’ en ‘Woordvoerder’ van de Thomas More Hogeschool. Vroeg uit de veren. Met z’n allen naar Tour&Taxis in Brussel om wat PR-sfeer op te snuiven bij BePublic. Daarna nog even langs de redactie van kranten De Tijd en L’Echo, gewoon om intelligent te doen. Lees hieronder hoe ik deze unieke beleving heb ervaren.


Zoals altijd kwam ik veel te vroeg aan op de plek waar ik moest zijn. Vanuit mijn thuisbasis, Wolvertem, pendelde ik per bus tot aan de Havenlaan in Brussel. Zo blij dat ik was dat ik die bus kon verlaten. Met mijn gsm in de hand, Google Maps in gebruik, stapte ik op mijn doel af: Tour&Taxis. Wat een magnifiek bedrijfscomplex. Het was de eerste keer dat ik die gebouwen mocht aanschouwen. Enkel en alleen op de locatie was ik al verliefd. Nog even zoeken naar de ingang en jawel hoor, die vond ik.



BePublic


Na een tijdje ijsberen doorheen centrale hal van Tour&Taxis kwamen ook mijn medestudenten met mondjesmaat aan in het gebouw. Sander Vanlouwe was onze gids voor het eerste deel van de rondleiding. Eerste stop: BePublic (na een hele hoop trappen). Een kantoorruimte vol creatieve PR-genieën, allemaal gedisciplineerd aan het werk achter hun scherm. Daarna volgde er een leerrijke presentatie/workshop over BePublic en nieuws maken, gegeven door Sander. Leuke intro had hij. Slim om even sluikreclame te maken over zijn zus Kato die misschien het nieuwe K3’tje kon worden. De presentatie over nieuws maken sloot heel mooi aan bij wat we leerden op school. Op het einde moesten we zelf ons creatieve brein op gang trekken tijdens het oplossen van een aantal cases. Blij dat ik de kans kreeg om BePublic eens achter de schermen te mogen bezoeken.





De Tijd


Na het bezoek aan BePublic namen we afscheid van Sander en werden we verder begeleid door Peter De Groote, hoofdredacteur van De Tijd. Fijn dat hij ondanks zijn drukke agenda ons kon rondleiden op zijn redactie. Bijna geruisloos begaven we ons richting de redactievloer van De Tijd en L’Echo. Lekker strak ingericht. Burelen netjes op een rij, maar niet veel volk aanwezig. Het was er vrij rustig. Toch zaten ergens in een hoek achteraan een aantal journalisten die onze aandacht trokken. Gezellig even gekeuveld (journalisten van De Tijd zijn blijkbaar toch niet per se saai en stijfjes). Daarna was het alweer tijd om te vertrekken.


In een notendop


Ik vond de uitstap naar Tour&Taxis zeer interessant en leerrijk. Een prachtig complex waar ik eigenlijk zelf graag zou willen werken. Een meerwaarde voor iedere student die interesse heeft in de media en graag beide kanten van het journalistieke spectrum bekijkt.


8 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page